Moto Trip po Balkáne časť 2. – Čierna Hora, Bosna a Hercegovina

Moto Trip po Balkáne časť 1. – Rumunsko, Srbsko
5. októbra 2021
Zobraziť všetko

Moto Trip po Balkáne časť 2. – Čierna Hora, Bosna a Hercegovina

Trvanie celého moto tripu: 6 dní
Počet krajín: 6
Počet kilometrov: cca 3000+ km ➵ dole nájdete trasy a samotný rozšírený itinerár
Rozpočet: cca 400 EUR vrátane benzínu, prespaní a stravy

4. DEŇ | Durmitor a Kotor – klenoty v černohorskej korune

Na štvrtý deň vstávame v Čiernej hore do sviežeho čerstvého vzduchu lokality Svetového dedičstva UNESCO – národného parku Durmitor. Tento úchvatný národný park vytvorili ľadovce a pretína ho hlboký kaňon, ktorý je jeden z najhlbších v Európe. Kaňonom preteká rieka Tara. Niektoré úseky veľmi pripomínajú naše Tatry. Husté borovicové lesy popretkávané priezračnými jazierkami a malými dedinkami z ktorých vyvádzajú pastieri ovce na pašu.

Most Tara, zdroj: https://www.flickr.com/photos/60509750@N08/48554191521

Djurdjevičov most (Đurđevićův most) cez rieku Tara je súčasť dôležitej komunikácie medzi Belehradom a Podgoricou a určite staviteľskou dominantou Durmitoru.

Rada: Je z neho úchvatný vyhľad a preto ho určite len tak neprebehnite ako my 😀 .

Krátka pauza po ceste do Kotoru a výhľad na jazero Slano.

Cesta černohorským vnútrozemím na pobrežie nám trvá cca 3 hodiny. Konečne cítime slaný vzdych a pribúdajúce stupne na asfate. Kocháme sa typickou stredomorskou krajinou, teda málo zaslesnené horské masívy a voňavá borovicová prímorská klíma. Tunelmi klesáme z pohoria Lovćen dole do Kotorskej boky, hlbokého zálivu na pobreží Jadranského mora, kde sa dobre chránený skrýva Kotor – popri Dubrovníku, jedno z najlepšie zachovaných stredovekých miest v juhovýchodnej Európe. Pred Kotorom nevynechajte malý prístav Perast s výhľadom na ostrov Svätého Juraja a umelý ostrovček Panny Márie v skalách.

Kotorská boka – uzavretý záliv s historickými prístavmi Perast a Kotor.

Samotný Kotor ponúka excurz do bohatej histórie cez ktorú vás prevedú úzke stredoveké uličky medzi domy zo 14. až 17. storočia až ku gotickému palácu Drago, palácu Bizanti, alebo palácu Grgurin s Morským múzeom, cez Severnú a Južnú bránu nazriete do zákutí prístavného mestečka, zapísaného v roku 1979 do Zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

My sa však cez Kotorskú boku prechádzame a cez tunel sa dostávame na otvorené pobrežie a do mesta Tivat z ktorého je dobrá dostupnosť do Kotoru, ale i ďalej na juh smer Budva a Sveti Stefan. Ubytovanie na noc nás opäť cez Booking.com vyšlo v Apartments Pavićević 39 EUR pre dve osoby.

Rada: Z hľadiska strategickej polohy, ale i ceny odporúčame Tivat. Tu sme sa „utáborili“ na 2 noci.

5. DEŇ | pobrežie Čiernej hory

Dĺžka pobrežia Čiernej Hory je 293 km, pričom asi 73 km tvoria pláže, ktorých je celkovo 120. Teda je z čoho si vyberať. Hovorí sa, že cesta je cieľ, čo určite platí i pre náš moto trip naprieč Balkánom. Každý trip však potrebuje svoje vyvrcholenie, miesto, kde si odpočiniete, takú oázu kľudu. Pre nás sa ňou stal Sveti Stefan (Свети Стефан).

Výhľad na Sveti Stefan.
Sveti Stefan Plaža.

Sveti Stefan je fotogenický opevnený ostrov spojený s pevninou úzkou hrádzou. Ostrov bol znárodnený v päťdesiatych rokoch minulého storočia a teraz je súčasťou luxusného letoviska Aman s kamennými vilami z 15. storočia, čo znamená, že je zakázaný všetkým okrem platiacich hostí. My sme si však poradili a našli si miesto na kraji Sveti Stefan Plaza, na úseku, ktorý je neplatený, ale o to má krajší výhľad na ostrov, pričom vám poskytuje chládok útes za vami.

Rada: Rovno za útesom (dostanete sa tam z hlavnej cesty) sa nachádza plážová reštaurácia Crvena glavica, kde vám more takmer omýva nohy a viete si tu dať skvelú chobotnicu (cena je 20 EUR), a zapiť ju pohárom lokálneho bieleho vína. Ideálne miesto na večeru pri západe slnka.

Západ slnka z plážovej reštaurácie Crvena glavica.

Čiernu Horu preslávil James Bond v Casino Royal (2006) a odvtedy jej popularita len narastá, čo sa bohužiaľ premietlo aj to extrémne vyťaženej dopravy. Rada: určite využite na presuny ranné, alebo večerné hodiny, keď je doprava menej preťažená.

Ďaľšie destinácie v okolí Sveti Stefan sú pravoslávny kláštor s bohatou históriou, ktorý je úplne opradený tajomstvami a legendami. Názov tohto kláštora je Praskvica. Ak chcete mať väčšie súkromie pri kúpaní tak Crvena glavica je malá pláž so skalnatým červeným pieskom (crvena glavica znamená „červená hlava“). Ak si chcete dopriať privátny luxus za 120 EUR/ osoba, tak na severnom konci pláže Sveti Stefan nájdete chodník popod borovice a olivovníky k tyrkysovým vodám pláže Miločer. Tu stojí Villa Miločer, ktorá bola postavená v roku 1934 ako letné sídlo kráľovskej rodiny Karađorđevićovcov, srbských panovníkov, ktorí stáli na čele prvej Juhoslávie.

Výhľad z vily Drago.

TIP: Ak chcete ochutnať typickú černohorskú gastronómiu a plody mora, tak doporučujeme vilu Drago. Situovaná je na kopci s výhľadom na more. Na terase pod vinnou révou vám naservírujú od morských rýb a kalamárov až po 5 druhov Pljeskavice.

Rada: Ceny sú cca o 10% nižšie ako v Chorvátsku, ale počítajte s tým, že ak chcete ochutnať širšiu paletu morsých plodov (krevety, kalamáre, mušle), nachystajte si aspoň 30 EUR na osobu. Pri takomto účte si neváhajte od časníka vypýtať košík s chlebom a džbán čistej vody z kohútika tzv. kohútkovicu 😀 . Určite si dajte pozor na automatické nahadzovanie chleba na účet (+2 EUR). Radšej sa vopred na to spýtajte čašníka.

Stredomorská kuchyňa v podaní Čiernej hory.

6. DEŇ | Mostar – mesto pobozkané osmanským Turkom

Na šiesty deň vstávame skoro a stúpame opäť do pohoria nad Kotorským zálivom. Hoci je august, nám je poriadne chladno. Hranice prekračujeme cez priechod Vraćenovići, ktorý je pri jazere Bileća a vstupujeme do našej 5. krajiny – Bosna a Hercegovina. Cesta z Tivatu do našej ďaľšej destinácie mesta Mostar trvá 3 a pol hodiny.

Bosnianska architetúra nesie pečať osmanského dedičstva.

Bosna bola na začiatku 90. rokov 20. storočia poznačená vojnou, ktorá mala mnoho obetí, ľudských aj architektonických. Jedna z najznámejších bol Mostarský Stari Most. Most bol 9. novembra 1993 zničený chorvátskymi ozbrojenými silami. Po skončení bosnianskej vojny bol most v rokoch 2001 až 2004 zrekonštruovaný. Väčšina pôvodného kameňa bola zachránená z dna rieky aj vďaka UNESCO.

Most je majstrovské dielo osmanskej tureckej architektúry postavený na príkaz Sulejmana Veľkého. Navrhol ho Mimar Hayruddin, študent slávneho Mimara Sinana (Sulejmanova mešita v Istanbule). Výstavba sa začala v roku 1557 a trvala deväť rokov. Elegantný vo svojej jednoduchosti spája strmé brehy rieky Neretvy. My sme si pod ním dali tradičnú tureckú kávu a čaj v šálke v tvare tulipánu. Cena bola veľmi priaznivá. Za 2 kávy a jeden čaj to bolo 4 EUR-á. Pre zberateteľov suvenírov tu je krásny mostarský orientálny trh.

Po krátkom oddychu a kávičke v Mostare vyrážame smer chorvátsky Osijek, ktorý je 5 a pol hodiny jazdy vnútrozemím Bosny a Hercegoviny.

Rada: Doporučujeme používať rýchlostné cesty, ktoré vám skrátia cestu cez Bosnu a Hercegovinu. Krajina ponúka mnohé fascinujúce miesta a scenérie, ale kvôli absencii emisných kvót a výskytu starších áut je jazda preplnennými cestami únavný zážitok. Večer prichádzame do Osijeku v Chorvátsku, kde sme ubytovaní v apartmáne za 15 EUR na osobu. Na druhý deň vyrážame cez Maďarsko smer domovina. 

PRVÁ ČASŤ TU

Ak sa vám náš Blog páčil a chcete nás podporiť naštívte náš e-shop 🛍️.

TRASA & ROZŠÍRENÝ ITINERÁR

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *