Po Vietname na „motorkách“

Kávičkárov sprievodca po Budapešti
20. augusta 2018
¡Viva Colombia!
3. apríla 2020
Zobraziť všetko

Po Vietname na „motorkách“

Hlavné mesto: Hanoj

Populacia: 95,54 milióna (2017)

Mena: vietnamský dong, 1 $ = 23 200 VND, 1 euro = 25 960 VND

V tomto blogu sa budem snažiť  pokryť rady, tipy a triky ako prežiť v zdraví cca. 2000 km cez Vietnam zo severu na juh. Pravdaže, budeme sa hýbať v intenciách môjho obľúbeného motta z vlastnej produkcie – „minimalizovať  náklady a maximalizovať zážitky“, čiže vopred upozorňujem, že tento trip si vyžaduje trošku odriekania a menej komfortu. Vo Vietname sme strávili skoro mesiac a prešli sme ho od Hanoja až po Saigon. Keby mám z tohto tripu vypichnúť nejaké „charakterizujúce“ body, ktorými by som naše dobrodružstvo zadefinovali, boli by to tieto.

  1. Motocyklové šialenstvo
  2. Raj kávy, teda Robusty
  3. Neustále v strehu (Constantly Sharp) sa pri vynaliezavosti domácich stalo našim druhým heslom 🙂


1. Mesto uprostred riek – Hanoj 

Po prílete z Kuala Lumpur do Hanoja sme mali veľké, ale krátke reunion s našim kamošom Robom, ktorý už nejakú dobu cestoval po juhovýchodnej Ázii. Pred tým lež vyrazíme na náš legendárny trip, by som vám chcel objasniť našu motiváciu absolvovať Vietnam na motorkách. Ten prozaický dôvod bolo, že sme pravdaže typy, ktoré sú ok s výzvami, no ten praktický dôvod je ten, že sme sa vo Vietname ocitli začiatkom Vietnamského nového roka – Tết.  Ten začína v prvý deň prvého mesiaca lunárneho kalendára, čo býva v gregoriánskom kalendári v januári alebo februári. V praxi to znamená, že domáci majú sviatok, čo sa premieta do cien diaľkových autobusov, alebo služieb všeobecne.

Veľká časť moto dobrodruhov začína svoji cestu z Hanoja smerom na juh, alebo vice versa z Ho Či Minh City (Saigon) smerom na sever. Podľa Ministerstva dopravy je vo Vietname 45 miliónov registrovaných motocyklov na 95 miliónov ľudí. Táto reália je celkom cennou informáciou ak zvažujete práve kúpu motocykla. V zásade sú tri možnosti ako si zaobstarať „slušný motocykel/ bajk“, čo sa pravdaže odvíja od vášho rozpočtu.

Po prvé je možnosť si motocykel rentnúť s tým, že treba počítať s nákladom na shipping z juhu naspäť na sever, teda sa hýbeme v cenovej relácii od $250-300 za bajk plus shipping, čo vás môže vyjsť až na $300-500. Po druhé je možné cez personál v hosteloch nakontaktovať niekoho z domácich, ktorí sa predajom second-hand bajkov živia. Asi najlepšie riešenie, čo sa týka pomeru cena-kvalita je kúpa od „brata“ backpackera, ktorý pri odchode z Vietnamu takýto bajk predáva a pravdepodobne ho podobne kúpil na juhu, čiže s ním akoby absolvujete podobnú cestu späť. Po peripetiách, ktoré sme absolvovali keď sme sa rozhodli pre možnosť dva, by som osobne odporúčal pre tých s lepším budgetom jednoznačne č. 1 – prenájom, alebo pre low budget cestovateľov určite č. 3, teda kúpu od backpackera, ktorý moto už jazdil a podľa našej skúsenosti je úprimnejší v hodnotení jej kvalít a nedostatkov.

Most cez Červenú rieku Long Bien Bridge na obrázku hore navrhol Alexander Gustav Eiffel. Pre nás to bol i pomyselný most k našim dlho očakávaným motorkám. Na odporúčanie z hostela sme sa s domácimi vydali k pánovi menom James, ktorý sa mal venovať oprave a predaju motoriek. Jeho adresu si nepýtajte, pre vaše dobro vám ju nedám a keby si ju sám pamätám tak tomuto pánovi pošlem „ďakovný list“, keďže stav motoriek, ktoré sme kúpili nezodpovedal ich cene. No nakoniec sme obišli nasledovne:

  • Honda Wave – semi-automat, 125cc: jednoduché použitie, dokonca aj pre amatérskych vodičov; dobré pre jazdu po meste alebo rovnej ceste. Cena: $150-250
  • Honda Win – manuál, 100cc: vyžaduje vyššiu úroveň vodičských schopností a povedomia o premávke; dobré pre jazdu na horských cestách a dlhých cestách. Cena: $200-270

Čo treba vedieť lež vyrazíte!

  1. Neustále v strehu (Constantly Sharp)
  2. na motorke sa cestuje z Hanoja do Ho Chi Minh City, alebo vice versa
  3. cena benzínu vo Vietname je cca. 0,69 USD / liter
  4. pri kúpe/ prenájme si skontrolujte technický preukaz tzv. blue card a vypýtajte si helmu
  5. pri šoférovaní vždy používajte prilbu a maximálna kapacita na každom motocykli, ktorú vláda povoľuje sú 2 osoby a dieťa
  6. pokiaľ je možné majte pri sebe vodičský preukaz
  7. ak vás policajti chytia pri odbočovaní bez smerovky, žiadne svetlá v noci, alebo prekročenie rýchlosti malo by to vyriešiť cca. 100 000 VND

Čo vidieť v Hanoji 

  • Jedlo & káva – Dong Xuan Market je postavený francúzskou koloniálnou správou v roku 1889
  • Pamiatky & kultúra: Hočiminovo mauzóleum, Cisárska Citadela Thang Longa, Jazero Hoan Kiem (Turtle Lake), Vodné bábkové divadlo. Sever a samotný Hanoj skrýva mnohé tajomstvá. Jedným je aj konzumácia 3 mil. psov ročne, pričom sa tu bije tradícia versus medzinárodný obraz.

  • Ha Long Bay – Dračia zátoka je perfektný 2-3 dňový výlet z Hanoja. Široká škála biodiverzity plus super surrealistická scenéria zátoky, ktorá je posiata cez 1600 vápencovými ostrovmi a ostrovčekmi a pokrýva plochu viac ako 1 500 km2.  Je domovom desiatok vzácnych rastlín, živočíchov a morský druhov. V jednej z jej lagún žije už len okolo 70 langurov zlatohlavých.


2. Cesta cez Ninh Bin

Po vyrazení z Hanoja sme si do namierili rovno do Ninh Binh ktorý je známy ako Ha Long Bay na zemi. Z cesty sme videli stovky vápencových monolitov zakončených hustou zeleňou, ktoré sa vynárajú zo zeme ako scéna z Avatara.

Po rušnom Hanoji je okolie Ninh Binh miestom, kde môžete precítiť nefalšovaný vietnamský vidiek a skúsiť vyhliadkovú plavbu loďou v Trang An, alebo Tam Coc. V oblasti sa nachádza veľké množstvo chrámov a pagôd. Určite si zažite chrámovú turistiku na pagode Bich Dong a objavte dedinu Hoa Lu. S ustupujúcou civilizáciou klesá aj kvalita ciest. Pri prechádzaní cez horské dedinky a cesty plné výmoľov niekde medzi Ninh Binh a mestom Vingh sa pritrafil prvý technický problém. V snahe dostihnú rýchlejšieho jazdca Fera, moja motorka stráca výfuk, čo si uvedomíme až na rovnej ceste, kde zvuk motorky dosahuje decibelov hluku, ktoré by zastrašili aj gang Hells Angels.

Po návrate na „vietnamské diaľnice“ nás zastihne krutý lejak, čiže tu prichádza cenná rada a to nezabudnite si nepremokavé oblečenie alebo celotelové prišiplášte, poprípade rýchlo schnúce oblečenie. Na hlavných ťahoch medzi mestami hlavne vo večerných hodinách jazdia nákladné trucky, ktoré robia celkom nepríjemnú tlakovú vlnu, ale našťastie na seba upozorňujú trúbením, čo ale nemusí byť pravidlo.

Ďalším zaujímavým postrehom z Vietnamu je celkom nízky počet policajných hliadok, špeciálne na cestách. Zato je dobré dať si pozor na dobytok, ktorý vám neraz skríži cestu.

Aby sme nič nevynechali jednu noc sme prespali v meste Vingh, ktoré však nestojí za zmienku, pretože slovami klasika – „nič tam nie je“. No zato medzi mestom Vingh a Hue sa nám uprostred noci prihodil zážitok z ktorého sa zachovala iba táto jedna rozmazaná fotka. Po neviem koľký krát sme mali poruchu na motorke a keďže oslavy Nového roka boli v plnom prúde, všade sa to hemžilo podnapitými dedinčanmi, ktorí zrovna neboli mechanikmi, ktorých sme akútne potrebovali. Boli sme zase nútení zastaviť v nejakej dedinke uprostred ničoho a zrazu sme boli obklopení domácimi s veľkou chuťou nám asistovať, čo si zrovna jeden z nás nevyložil dobre a značne zvýšil hlas. Ponaučenie – v JV Ázii nezvyšujte hlas, lebo sa s vami nikto už baviť nebude.

Po tomto incidente sme pomoc nenašli  a nejak sa zase pozviechali a vyrazili vpred. Únava, tma a možno strata orientácie spôsobili, že som stratil oboch parťákov a hladný prišiel do Hue sám. Teda to je aspoň moja verzia. Ich je mierne odlišná 😀 . Každopádne dnes sa na tejto story, už len bavíme 🙂 .


3.  Hue – Zakázané mesto

Hue je určite historický klenot Vietnamu, kde vládla posledná vietnamská kráľovská dynastia Nguyen. Poznačila ho tzv. Novoročná ofenzíva (či ofenzíva Tet), keď v 1968 mesto napadli Severo-vietnamci, čo mu však vôbec neubralo na atmosfére. Určite tu ochutnajte francúzske dedičstvo – bagetu Banh Mi, ktorej recept sa líši od stánku k stánku po celom severe.

Pre nás sa Hue stalo základňou, kde sme opravili motorky aby sme mohli zdolať legendárny Hai Van Pass, dobre známy aj z britskej show Top Gear. S ľahkou nadsádzkou by som ho strmosťou prirovnal k našej Čertovici. Hory tu prirodzene rozdeľujú Vietnam na sever a juh geograficky, pokiaľ ide o územie, ako aj podnebie.


5. Hoi An – vietnamské Benátky

Slávne a známe pre svoju odevnú výrobu, zapísané v UNESCO vďaka historickému centru kde dominuje čínska, japonská a portugalská architektúra. Tu konečne na štyri dni skladáme naše batohy a naplno vychutnáme vrcholiaci festival svetiel a slaný vánok od Tichého oceánu. Neďaleko sa totiž tiahne An Bang Beach známa ako China Beach cca. 30 km dlhá. Motorkami navštevujeme Mramorové hory s kláštormi a pagodou a poloostrov Son Tra s rozmanitou faunou a flórou.


6. Záhrada Vietnamu – Dalat

Da Lat odvodený z jazyka miestnej etnickej skupiny Lạt (prúd). Rozprestiera sa vo vietnamskej južnej vysočine. Je domovom mnohých vietnamských kávových polí a ovocných plantáží. Je to akési alter ego Vietnamu s mnohými menami, ktoré oproti tropickému zvyšku krajiny miestny nazývajú miestom večnej jari. Samotné mesto má koloniálny nádych, taký malý ‚Le Petit Paris‘.

V Dalate sa nám podarili minimálne dva celkom husárske kúsky, keď sme sa infiltrovali na farmu Caudat farm, kde sme so šarmom európskych obchodníkov vybavili nejaké tie vzorky čaju  a kávy zadarmo. No asi ešte lepší highlight bol keď sme miestnemu chovateľovi dikobrazov, kobier, krokodílov a iných pre nás exotických druhov vliezli do dvora a skončili sme pri ochutnávke domáceho ryžového vína, ktoré sme zajedali vyprážanými cvrčkami.

My sa rútime po ceste 725 a cítime vôňu borovíc zmiešanú s vlhkosťou vodnej steny dažďa cez ktorý prechádzame smerom k dúhe nad kopcami Da Latu v ktorých opare leží Me linh Coffee Garden. Táto unikátna kaviareň s plantážou sa nachádza cca. 20 km od centra Da Latu. Hoci sem nevedie verejná doprava, ľahko prejdete cez horský priechod Ta Nung na prenajatom skútri ( $ 5-7/ deň ). Da Lat je skrátka srdcovka na celý život.

 


7.   Konečne Ho Chi Minh City – teda už sme v Saigone bohužiaľ.

Naša púť konči v najväčšom a najvykričanejšom meste Vietnamu, kde sa naskytá možnosť odpredať motorky nejakému novoprišlému nedočkavému backpackerovi. Ak máte šťastie viete motorku predať za veľmi podobnú cenu, alebo dokonca vyššiu ako bol nákup. Najvhodnejším miestom na takúto transakciu je backpackerská ulica Bui Vien. Samotné mesto má okrem street food miest a hipsterských kaviarní určite čo ponúknuť. Mňa ako milovníka histórie i keď smutnej a krutej najviac zaujalo – War Remnants Museum. Tu vám možno do mozaiky menom Vietnam zapadnú chýbajúce časti, ktoré prinesú odpoveď na otázku prečo sa ešte stále mnoho domácich správa voči turistom rezervovane. Nájdete tu výjavy z vojna vo Vietname a prvej vojny v Indočíne za účasti francúzskych kolonialistov.

Aby som to však ukončil na pozitívnu nôtu, nezabudnite na heslo tohto regiónu, ktoré vás bude sprevádzať na každom kroku – „Same, same but different“​, rovnaké, ale odlišné 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *